1. Definities
    Duurzaam Dakservice: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Duurzaam Dakservice, gevestigd te (3012CN) Rotterdam aan het adres Weena 690 en ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 88824543.
    Wederpartij: de partij die een Overeenkomst sluit met Duurzaam Dakservice of aan wie Duurzaam Dakservice een offerte heeft uitgebracht. De Wederpartij betreft zowel de Consument als iedere partij die handelt voor doeleinden die verband houden met haar handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit.
    Consument: een natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met haar handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit.
    Meer- en minderwerk: door de Wederpartij gewenste toevoegingen aan of vermindering van het overeengekomen werk die leiden tot bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen aanneemsom.
    Overeenkomst: iedere mondelinge of schriftelijke overeenkomst die tussen Duurzaam Dakservice en de Wederpartij tot stand komt, elke wijziging of aanvulling daarop, en alle handelingen ter voorbereiding en/of uitvoering van die overeenkomst.
    Partijen: Duurzaam Dakservice en de Wederpartij samen.

Wanneer gelden deze voorwaarden?
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en offertes van Duurzaam Dakservice en op iedere Overeenkomst tussen Duurzaam Dakservice en een Wederpartij, ook als voor de uitvoering van de Overeenkomst door Duurzaam Dakservice derden worden betrokken.

2.2 De toepasselijkheid van eventuele andere voorwaarden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen. Afwijkingen van of aanvullingen op deze voorwaarden zijn alleen mogelijk als Duurzaam Dakservice hierop schriftelijk akkoord heeft gegeven en gelden alleen voor het gedeelte van de Overeenkomst waarvoor dit akkoord is gegeven.

2.3 Als één of meerdere bepalingen van deze voorwaarden ooit geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijven de overige bepalingen van deze voorwaarden volledig van toepassing. Duurzaam Dakservice zal dan samen met de Wederpartij een nieuwe bepaling overeenkomen, zonder het doel en de strekking van de ongeldige of vernietigde bepaling uit het oog te verliezen.

2.4 Als Duurzaam Dakservice van een Wederpartij niet steeds een strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, dan betekent dat niet dat de bepalingen van deze voorwaarden niet langer van toepassing zijn, of dat Duurzaam Dakservice het recht zou verliezen om in andere gevallen wel de strikte naleving te verlangen.

Offertes en aanbiedingen (“offertes”)
3.1 De aard en de omvang van de Overeenkomst wordt bepaald door de in de offerte opgenomen omschrijving van de werkzaamheden.

3.2 De offerte geeft inzicht in de prijsvormingsmethode die voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd: aanneemsom of regie.

  • Bij de prijsvormingsmethode aanneemsom komen partijen een vast bedrag overeen waarvoor het werk zal worden verricht;Bij de prijsvormingsmethode regie doet Duurzaam Dakservice een opgave van de prijsfactoren (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen). Duurzaam Dakservice geeft desgevraagd aan de Wederpartij een indicatie van de te verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs, tenzij de ondernemer daartoe in redelijkheid niet in staat is.

3.3 Alle offertes van Duurzaam Dakservice zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte uitdrukkelijk een termijn voor aanvaarding wordt vermeld. Dat houdt in dat Duurzaam Dakservice het recht heeft om de voorwaarden van de offerte nog te wijzigen.

3.4 In geval het uitbrengen van een offerte een uitgebreid advies aan de Wederpartij vereist, dan heeft Duurzaam Dakservice het recht om een calculatievergoeding aan de Wederpartij in rekening te brengen. Deze calculatievergoeding wordt gebaseerd op een door Duurzaam Dakservice van tijd tot tijd vast te stellen uurtarief.

3.5 Duurzaam Dakservice kan niet aan offertes worden gehouden als de Wederpartij redelijkerwijs behoort te begrijpen dat de offerte, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

3.6 Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige overeenkomsten.

3.7 Als Duurzaam Dakservice in de offerte een samengestelde prijsopgave opneemt, dan kan Duurzaam Dakservice niet verplicht worden om een gedeelte van de Overeenkomst te verrichten tegen een overeenkomstig gedeelte van de samengestelde prijs.3.8 Duurzaam Dakservice behoudt altijd alle rechten op de door haar gemaakte plannen, technische omschrijvingen, documenten, afbeeldingen, tekeningen en/of hierop betrekking hebbende informatie en “know-how”, zelfs wanneer daarvoor kosten in rekening zijn gebracht. Deze documentatie en informatie mag zonder voorafgaande toestemming van Duurzaam Dakservice niet aan derden worden gegeven, gekopieerd, gereproduceerd of nagemaakt worden. Als er geen opdracht wordt verleend, dienen deze bescheiden binnen 14 dagen te worden geretourneerd aan Duurzaam Dakservice.

Overeenkomst
4.1 Een Overeenkomst tussen Partijen komt uitsluitend tot stand op het moment dat de Wederpartij het aanbod van Duurzaam Dakservice ongewijzigd accepteert, of als Duurzaam Dakservice een opdracht schriftelijk bevestigt, of geheel of gedeeltelijk aan de opdracht uitvoering heeft gegeven.

4.2 Afspraken, toezeggingen en/of wijzigingen in de Overeenkomst die door of namens Duurzaam Dakservice na de totstandkoming van de Overeenkomst zijn gedaan, zijn slechts bindend als deze schriftelijk door Duurzaam Dakservice zijn bevestigd, of als Duurzaam Dakservice reeds geheel of gedeeltelijk daaraan uitvoering heeft gegeven.

Herroepingsrecht
5.1 Een Consument heeft de mogelijkheid om bij koop op afstand de Overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. De Consument dient een herroeping binnen 14 dagen na de dag waarop de Overeenkomst is gesloten, kenbaar te maken.

5.2 Het herroepingsrecht is niet van toepassing als een Consument uitdrukkelijk vraagt aan Duurzaam Dakservice om binnen de bedenktermijn de Overeenkomst uit te voeren. Het herroepingsrecht is ook niet van toepassing op alle overeenkomsten als bedoeld in artikel 6:230p BW, o.a. als er sprake is van dringende herstelwerkzaamheden. De Consument begrijpt dat zodra Duurzaam Dakservice op zijn/haar verzoek begint met het uitvoeren van de Overeenkomst, aan hem/haar geen recht tot ontbinding meer toekomt.

5.3 Als Duurzaam Dakservice al een gedeelte van de Overeenkomst is nagekomen terwijl de Consument zich op het herroepingsrecht beroept, worden de kosten hiervoor bij de Consument in rekening gebracht.

5.4 De bewijslast voor het tijdig uiten van de ondubbelzinnige verklaring ligt bij de Consument.

Prijs en prijswijzigingen
6.1 Alle geoffreerde bedragen zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld.

6.2 Als in de offerte een vaste prijs (aanneemsom) is opgenomen voor de werkzaamheden dan is deze bindend. Als blijkt dat Duurzaam Dakservice korter of langer met de werkzaamheden bezig is, dan is dit geen grond voor verhoging of verlaging van de afgesproken aanneemsom.

6.3 Als de aanneemsom is gebaseerd op een opgemeten oppervlakte, dan geeft een verschil tussen de opgemeten en de werkelijke grootte van de oppervlakte aan de Wederpartij geen recht tot vermindering van de afgesproken prijs.

6.4 Duurzaam Dakservice is altijd gerechtigd tot wijziging van de overeengekomen prijs, zonder dat de Wederpartij gerechtigd is om de Overeenkomst om die reden te ontbinden, als de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving of het gevolg is van een prijsstijging van het product of andere gronden die bij het aangaan van de Overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren. Hieronder valt onder andere (maar niet uitsluitend) de situatie dat de ontheffing op het stortverbod voor bouw- en sloopafval op grond van het Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen terzake van dakbedekking ingetrokken wordt. Hetzelfde is van toepassing in geval van dak afval of puin.

Uitvoering werkzaamheden Duurzaam Dakservice
7.1 Alle werkzaamheden die door of namens Duurzaam Dakservice worden verricht in de uitvoering van de Overeenkomst, worden uitgevoerd naar beste inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap, een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap. Ten aanzien van de beoogde werkzaamheden is er sprake van een inspanningsverbintenis van Duurzaam Dakservice. Duurzaam Dakservice biedt dus geen garantie voor enig resultaat of verwachtingen.

7.2 Duurzaam Dakservice heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepasselijkheid van artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

7.3 Duurzaam Dakservice bepaalt de wijze waarop en door welke personen de Overeenkomst wordt uitgevoerd, maar neemt daarbij de door de Wederpartij kenbaar gemaakte eisen zoveel mogelijk in acht. Duurzaam Dakservice behoudt zich het recht voor om personen en/of medewerkers die betrokken zijn bij de uitvoering van de werkzaamheden te vervangen.

7.4 Tenzij anders overeengekomen, omvat de opdracht van Duurzaam Dakservice nooit:
– het toetsen of de instructies van de Wederpartij voldoen aan wettelijke of kwaliteitsnormen, tenzij het uitvoeren een bepaalde (specifieke) test tussen Partijen is overeengekomen;
– het doen van onderzoek naar het bestaan van intellectuele eigendomsrechten;
– het controleren van de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door de Wederpartij aangeleverde gegevens en informatie;
– afwerking van stucwerk of schilderwerk of andere soortgelijke afwerkingen.

7.5 Duurzaam Dakservice heeft het recht om de Overeenkomst in verschillende fases uit te voeren en het uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. Duurzaam Dakservice kan de uitvoering van de volgende fase opschorten totdat de Wederpartij de resultaten van de daaraan voorafgaande fase heeft goedgekeurd.

7.6 Als plaats van levering geldt het adres dat de Wederpartij aan Duurzaam Dakservice kenbaar heeft gemaakt.

7.7 Als Partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, dan kan het tijdstip van oplevering daardoor worden beïnvloed. Duurzaam Dakservice zal de Wederpartij zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen. Als de wijziging van en/of de aanvulling op de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, dan zal Duurzaam Dakservice de Wederpartij hierover tevoren inlichten.

7.8 In afwijking van art. 7:757a BW komen Duurzaam Dakservice en de Wederpartij overeen dat Duurzaam Dakservice geen opleverdossier aan de Wederpartij overlegt.

7.9 In afwijking van artikel 7:754 lid 2 is Duurzaam Dakservice niet verplicht de Wederpartij schriftelijk en/of ondubbelzinnig te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht en/of Overeenkomst.

Verplichtingen Wederpartij
8.1 De Wederpartij dient ervoor te zorgen dat alle gegevens en bescheiden, waarvan Duurzaam Dakservice heeft aangegeven dat deze noodzakelijk zijn voor het correct en tijdig uitvoeren van de Overeenkomst, of waarvan de Wederpartij behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de correcte uitvoering van de Overeenkomst, tijdig en in de door Duurzaam Dakservice gewenste vorm en wijze aan Duurzaam Dakservice ter beschikking worden gesteld.

8.2 De Wederpartij is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Duurzaam Dakservice ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook als deze van of via derden afkomstig zijn.

8.3 De Wederpartij zal voor haar eigen rekening zorgdragen voor het verkrijgen van alle vergunningen, toestemmingen en/of ontheffingen die nodig zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

8.4 De Wederpartij verstrekt aan Duurzaam Dakservice vrije toegang en/of doorgang tot de locatie waar de Overeenkomst wordt uitgevoerd. Dat houdt in dat de locatie goed bereikbaar moet zijn voor alle middelen die Duurzaam Dakservice nodig heeft in de uitvoering van de Overeenkomst. De Wederpartij is niet verplicht om zelf aanwezig te zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden als het dak ook buitenom bereikbaar is voor de benodigde werkzaamheden. De Wederpartij dient dit dan eerst met Duurzaam Dakservice af te stemmen en waar nodig “achterom” open te houden.

8.5 De Wederpartij stelt Duurzaam Dakservice in de gelegenheid om materialen (voorafgaand aan de werkzaamheden reeds) af te leveren en gaat er mee akkoord dat Duurzaam Dakservice voorzieningen aanbrengt om (brand)veilig te kunnen werken.

8.6 De Wederpartij dient rekening te houden, en gaat akkoord met, de navolgende randvoorwaarden voor de uitvoering van de Overeenkomst door Duurzaam Dakservice:
– Tijdens en na de werkzaamheden kunnen er grote hoeveelheden stof vrijkomen onder het dak. Duurzaam Dakservice is hiervoor niet verantwoordelijk en zal niet gehouden zijn tot enig herstel als gevolg van het vrijgekomen stof;
– De Wederpartij stelt Duurzaam Dakservice in de gelegenheid om, op kosten van de Wederpartij, gebruik te maken van een watervoorziening en twee stroompunten;
– De Wederpartij zal – indien aanwezig – tijdens de werkzaamheden van Duurzaam Dakservice één of twee parkeerplaatsen direct voor de woning vrijhouden;
– De Wederpartij zorgt ervoor dat Duurzaam Dakservice één of meerdere containers kan plaatsen op de oprit (indien aanwezig) of bij gebreke van een oprit, op een plaats dicht bij de woning;
– De Wederpartij zorgt ervoor dat eventueel aanwezige zonnepanelen, dakterrassen, groene daken of andere constructies die bevestigd zijn op het dak, zijn verwijderd vóór het afgesproken tijdstip waarop Duurzaam Dakservice de werkzaamheden zal aanvangen;
– De Wederpartij zorgt ervoor dat de directe omgeving waar de werkzaamheden worden uitgevoerd afgedekt is en dat er geen voorwerpen aanwezig zijn die beschadigd kunnen raken. Dat geldt in ieder geval voor glazen overkappingen en koepels, maar ook voor alle andere voorwerpen die bij de uitvoering van de werkzaamheden beschadigd kunnen raken. Het risico van niet het voldoende afdekken en het laten staan van voorwerpen, en dus de beschadiging of het verloren gaan daarvan, komt voor de Wederpartij;
– De Wederpartij stelt de brandgang beschikbaar voor de steigers van Duurzaam Dakservice;
– De Wederpartij is verantwoordelijk voor het afzeilen van het dak bij regen, harde wind of andere weersomstandigheden die kunnen leiden tot schade, ook indien deze weersomstandigheden (pas) optreden tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Het risico van niet het voldoende afzeilen van het dak, en alle schade die dientengevolge ontstaat, komt voor de Wederpartij;
– De Wederpartij is bekend met het advies van Duurzaam Dakservice om verouderde lichtkoepels, dakramen en/of opstanden te vervangen voor nieuwe lichtkoepels, dakramen en/of opstanden;
– De Wederpartij is bekend dat de steiger die Duurzaam Dakservice nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden met schroeven, bouten of andere bevestigingsmaterialen wordt bevestigd aan of in de gevel van het gebouw van de Wederpartij. Hierdoor ontstaan gaten, die door Duurzaam Dakservice later worden opgevoegd. Het risico van deze bevestiging, en de eventuele beschadigingen daardoor aan het gebouw, komen voor rekening van de Wederpartij;
– De Wederpartij is ermee bekend en akkoord dat het afschot van het dak in de onderconstructie (balken of platen) zit. Het afschot van het dak zit dus niet in de nieuwe dakbedekking, tenzij partijen schriftelijk expliciet anders overeenkomen;
– De Wederpartij is ermee bekend en akkoord dat oneffenheden (zoals, maar niet uitsluitend, verzakte gordingen of verzakte dakplaten) die reeds in de onderconstructie aanwezig zijn ook zichtbaar zullen blijven na het aanbrengen van de nieuwe dakbedekking. Duurzaam Dakservice is niet verantwoordelijk voor het aanbrengen van een effen dak;
– De Wederpartij is ermee bekend en akkoord dat in geval sprake is van blijvend stilstaand water op (het) dak(en), Duurzaam Dakservice de Wederpartij altijd adviseert om (i) het afschot aan te passen door middel van het aanbrengen van een nieuwe houten onderconstructie; of (ii) afschotisolatie te nemen. Als de Wederpartij hetgeen genoemd in de vorige zin, namelijk onder (i) of (ii) niet wil laten uitvoeren ongeacht de reden, dan is Duurzaam Dakservice nooit aansprakelijk voor enige schade, waaronder ook verstaan lekkages, waterschade etc. De Wederpartij is ermee bekend en akkoord dat Duurzaam Dakservice de risico’s en de gevolgen kenbaar heeft gemaakt aan de Wederpartij.
– De Wederpartij is ermee bekend en akkoord dat oneffenheden (zoals, maar niet uitsluitend, verzakte gordingen of verzakte dakplaten) die reeds in de onderconstructie aanwezig zijn ook zichtbaar zullen blijven na het aanbrengen van de nieuwe dakbedekking. Duurzaam Dakservice is niet verantwoordelijk voor het aanbrengen van een effen dak;

8.7 De Wederpartij zorgt ervoor dat alle handelingen die nodig zijn voordat Duurzaam Dakservice haar werkzaamheden kan verrichten op tijd voltooid zijn.

8.8 De Wederpartij is gehouden tot afname van de (overeengekomen) zaken op het moment dat deze aan haar ter beschikking worden gesteld. Als de Wederpartij deze afname weigert en/of nalatig is met het verstrekken van instructies die noodzakelijk zijn voor de levering van de (overeengekomen) zaken, dan heeft Duurzaam Dakservice het recht om de zaken op te slaan voor rekening en risico van de Wederpartij.

8.9 Als de Wederpartij niet, niet-tijdig of niet behoorlijk aan haar verplichtingen zoals bedoeld in dit artikel heeft voldaan, dan is Duurzaam Dakservice gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat de Wederpartij wel aan haar verplichtingen zoals genoemd in dit artikel heeft voldaan. Als Duurzaam Dakservice als gevolg hiervan kosten moet maken, dan komen deze kosten voor rekening van de Wederpartij. Deze kosten zullen in dat geval op basis van nacalculatie door Duurzaam Dakservice aan de Wederpartij in rekening worden gebracht.

Overmacht
9.1 Duurzaam Dakservice is niet gehouden om een verplichting uit de Overeenkomst na te komen als er sprake is van overmacht (artikel 6:75 BW).

9.2 Naast het bepaalde in de wet en jurisprudentie, wordt onder overmacht verstaan: alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of onvoorzien, waarop Duurzaam Dakservice geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor Duurzaam Dakservice niet in staat is om de verplichtingen uit de Overeenkomst na te komen. Dit omvat ook de situatie dat er sprake is van een werkstaking in het bedrijf van Duurzaam Dakservice of derden, de situatie dat Duurzaam Dakservice producten of diensten te laat geleverd krijgt van haar toeleveranciers of de situatie dat weersomstandigheden de uitvoering van de werkzaamheden (of de veiligheid daaromtrent) verhinderen. Duurzaam Dakservice kan zich ook beroepen op overmacht als de overmacht intreedt nadat Duurzaam Dakservice de Overeenkomst had moeten nakomen.

9.3 Duurzaam Dakservice heeft het recht om de verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten tijdens de periode dat de overmacht plaatsvindt. Beide Partijen hebben het recht om de Overeenkomst te ontbinden zonder vergoeding van schade als deze periode van overmacht langer dan zes maanden voortduurt.

9.4 Als Duurzaam Dakservice bij het intreden van de overmacht al een deel van haar verplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen, dan mag Duurzaam Dakservice dit alvast in rekening brengen aan de Wederpartij. De Wederpartij is dan verplicht om deze factuur te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.

Meer-/minderwerk
10.1 Bij de prijsvormingmethode aanneemsom in de zin van artikel 3.2 kan de Wederpartij aan Duurzaam Dakservice (mondeling) meer- of minderwerk opdragen zonder dat er een aanvullende schriftelijke Overeenkomst wordt gesloten, op de voorwaarde dat het saldo van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer bedraagt dan 15% van de aanneemsom.

10.2 Bij elke prijsvormingsmethode kan Duurzaam Dakservice onvoorzien meerwerk constateren. Dit geldt bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) bij constatering van houtrot tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Extra werk dat als gevolg daarvan verricht moet worden, kan in alle gevallen als meerwerk worden doorgerekend aan de Wederpartij.

10.3 Het gemis aan een schriftelijke opdracht laat de aanspraken van Duurzaam Dakservice op verrekening van meerwerk onverlet.

  1. Vertraging bij werkzaamheden en overschrijding (op)leveringsdatum
    11.1 Duurzaam Dakservice is bij het inplannen van haar werkzaamheden afhankelijk van externe factoren, zoals de weersomstandigheden. Het kan daardoor voorkomen dat gemaakte afspraken meerdere keren verplaatst moeten worden. Opgegeven termijnen voor het uitvoeren van de werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken zijn altijd indicatief en zijn nooit fatale termijnen. Bij overschrijding van een termijn dient de Wederpartij Duurzaam Dakservice schriftelijk in gebreke te stellen.

11.2 Duurzaam Dakservice heeft het recht om een nieuwe opleveringsdatum af te spreken met de Wederpartij als er sprake is van vertraging bij de werkzaamheden.

  1. Annulering
    12.1 Een gehele of gedeeltelijke annulering van de Overeenkomst door de Wederpartij is enkel mogelijk bij wederzijds goedvinden.

12.2 Bij een gehele of gedeeltelijke annulering van de Overeenkomst door de Wederpartij, heeft Duurzaam Dakservice altijd het recht om de kosten voor de reeds gemaakte of ingeplande uren en werkzaamheden in de uitvoering van de Overeenkomst, alsook de kosten voor de reeds uitbesteedde diensten of bestelde producten, aan de Wederpartij in rekening te brengen tegen het daarvoor geldende tarief, waarbij de Wederpartij in ieder geval een minimale vergoeding van 30% van de totale overeengekomen kosten (gebaseerd op de aanneemsom of richtprijs) aan Duurzaam Dakservice verschuldigd is.

12.3 Als annuleringsdatum geldt de datum waarop Duurzaam Dakservice de schriftelijke annulering heeft ontvangen.

12.4 Voor de vaststelling van de gemaakte kosten en de bijbehorende annuleringsdatum is de administratie van Duurzaam Dakservice leidend.

  1. Oplevering
    13.1 De werkzaamheden zijn afgerond als Duurzaam Dakservice dit mededeelt aan de Wederpartij. Duurzaam Dakservice zal in dit geval ook aan de Wederpartij (of een door de Wederpartij aangewezen gemachtigde) vragen om te tekenen voor oplevering.

13.2 Als de werkzaamheden zijn afgerond maakt Duurzaam Dakservice foto’s van de afgeronde werkzaamheden.

13.3 Als de Wederpartij zelf niet aanwezig is op het moment van afronding, dan zal Duurzaam Dakservice op schriftelijk verzoek van de Wederpartij deze foto’s toesturen en alsnog om ondertekening vragen. Een dergelijk schriftelijk verzoek van de Wederpartij dient Duurzaam Dakservice dan binnen 48 uur na afronding van de werkzaamheden te ontvangen. Als enig bericht van de Wederpartij uitblijft binnen 48 uur na afronding van de werkzaamheden of binnen 48 uur na toezending van de foto’s door Duurzaam Dakservice, dan wordt de Wederpartij geacht akkoord te zijn met de (staat van) oplevering door Duurzaam Dakservice.

13.4 De Wederpartij dient bij oplevering of na ontvangst van de foto’s het door Duurzaam Dakservice opgeleverde te (doen) onderzoeken, waarbij dient te worden vastgesteld of de kwaliteit en/of kwantiteit overeenstemt met hetgeen is overeengekomen.

13.5 Na oplevering geldt enkel de garantie zoals opgenomen in de garantievoorwaarden van Duurzaam Dakservice als dit expliciet schriftelijk is benoemd in de Overeenkomst of op de factuur.

  1. Zekerheid
    14.1 Duurzaam Dakservice kan bij of na het aangaan van de Overeenkomst en voordat de Overeenkomst (verder) wordt uitgevoerd van de Wederpartij voldoende zekerheid verlangen, dat zowel aan de betalingsverplichting als aan eventuele overige verplichtingen voldaan zal worden. Duurzaam Dakservice kan om die reden een aanbetaling op het factuurbedrag vragen voordat wordt gestart met de uitvoering van de Overeenkomst. Weigering van de Wederpartij om de verlangde zekerheid te stellen geeft Duurzaam Dakservice het recht de Overeenkomst te weigeren.

14.2 Duurzaam Dakservice hanteert de volgende betaaltermijnen:
– 1/3e van de overeengekomen vergoeding is bij de start van de werkzaamheden verschuldigd; en
– 1/3e van de overeengekomen vergoeding is verschuldigd als de werkzaamheden halverwege zijn; en
– 1/3e van de overeengekomen vergoeding is verschuldigd na oplevering van de werkzaamheden.

Voor zover niet schriftelijk anders is overeengekomen, dient betaling te geschieden binnen 8 dagen na factuurdatum.

14.3 Duurzaam Dakservice zal in ieder geval om een aanbetaling vragen als de aanneemsom tenminste € 10.000,00 of een hoger bedrag betreft.

  1. Vergoedingen en betaling
    15.1 Als er sprake is van bijkomende kosten, zoals reiskosten en parkeerkosten, dan zullen deze kosten apart op basis van nacalculatie in rekening worden gebracht.

15.2 In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht, is iedere Wederpartij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de facturen van Duurzaam Dakservice ongeacht de tenaamstelling van de factuur.

15.3 De Wederpartij is nooit gerechtigd tot verrekening van het door haar aan Duurzaam Dakservice verschuldigde.

15.4 Bezwaren tegen de hoogte van een factuur of andere bezwaren schorten de betalingsverplichting van de Wederpartij niet op.

  1. Eindafrekening regiewerk
    16.1 Bij de prijsvormingsmethode regie in de zin van artikel 3.2, zal Duurzaam Dakservice binnen een redelijke termijn na (op)levering de eindafrekening aan de Wederpartij toesturen.

16.2 De eindafrekening geeft een omschrijving van de geleverde materialen, de uitgevoerde werkzaamheden en van het eventueel opgedragen meer- of minderwerk.

  1. Niet nakoming betalingsverplichting
    17.1 Bij niet of niet-tijdige betaling is de Wederpartij zonder voorafgaande ingebrekestelling of sommatie van Duurzaam Dakservice in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingstermijn. Een Consument zal eerst door Duurzaam Dakservice worden gewezen op de te late betaling en een termijn van 14 dagen worden gegund om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen, alvorens de Consument wettelijke rente verschuldigd is over de nog openstaande bedragen (inclusief incassokosten) vanaf de vervaldatum van de factuur tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. De Wederpartij die geen Consument is, is daarentegen direct de wettelijke rente verschuldigd over de nog openstaande bedragen (inclusief incassokosten) vanaf de vervaldatum van de factuur tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. Alle redelijke gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten ter verkrijging van voldoening komen eveneens voor rekening van de Wederpartij.

17.2 Duurzaam Dakservice heeft het recht de door de Wederpartij gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Betalingen van de Wederpartij worden door Duurzaam Dakservice steeds aangewend ter vereffening van de oudste vervallen vorderingen.

  1. Conformiteit
    18.1 De door Duurzaam Dakservice te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd.

18.2 Er kunnen verschillen bestaan in de uiterlijke kenmerken tussen het geleverde product en eerdere afbeeldingen, schetsen e.d. die zijn getoond door Duurzaam Dakservice zoals de kleurtint of de vorm. Deze verschillen bieden geen grond voor reclamatie.

18.3 Algemene aanduidingen en beschrijvingen van door Duurzaam Dakservice geleverde producten of diensten, zoals opgenomen in brochures, lijsten, website(s) e.d., zijn uitsluitend bedoeld als algemene informatievoorziening en mogen nimmer worden opgevat als een kwaliteits- of garantieaanduiding.

18.4 Als het geleverde na oplevering wat betreft de aard en/of samenstelling niet volgens de gebruiks- of toepassingsvoorschriften is gebruikt en/of als de Wederpartij zelf wijzigingen aan het geleverde heeft (laten) verricht(en), vervalt elk recht op herstel, vervanging of enige andere schadeloosstelling.

18.5 De verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren ten opzichte van Duurzaam Dakservice en de door Duurzaam Dakservice bij de uitvoering van een Overeenkomst betrokken derden, die niet onder het toepassingsbereik van de klachtplicht vallen, bedraagt één jaar.

  1. Niet-nakoming van de overeenkomst
    19.1 Duurzaam Dakservice heeft het recht om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden zonder dat zij verplicht is tot betaling van enige schadevergoeding, schadeloosstelling of kosten, als:
    • de Wederpartij de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
    • Duurzaam Dakservice ter kennis gekomen omstandigheden na het sluiten van de Overeenkomst goede grond geven te vrezen dat de Wederpartij de verplichtingen niet zal nakomen;
    • door de vertraging aan de zijde van de Wederpartij niet langer van Duurzaam Dakservice gevergd kan worden dat zij de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen;
    • de Wederpartij niet de gevraagde zekerheid verstrekt voor de voldoening van haar verplichtingen uit de Overeenkomst.

De Wederpartij is in voornoemde gevallen uit hoofde van wanprestatie wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling verplicht en aansprakelijk voor alle schade (daaronder begrepen kosten) die bij Duurzaam Dakservice direct of indirect (zijn) ontstaan.

  1. Aansprakelijkheid
    20.1 Eventuele aansprakelijkheid van Duurzaam Dakservice blijft altijd slechts beperkt tot hetgeen in deze algemene voorwaarden is geregeld.

20.2 Duurzaam Dakservice en de door haar ingeschakelde derden zijn niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan ten gevolge van (onder andere, maar niet uitsluitend):
– door de Wederpartij verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens;
– onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
– een specifiek door de Wederpartij verlangde constructie of werkwijze;
– gebreken aan de zaken waaraan de werkzaamheden worden verricht;
– de aanschaf van vervangende goederen, diensten of technologie;
– andere personen die aanwezig zijn op de plaats van uitvoering van de Overeenkomst algemeen geldende (veiligheids-)voorschriften niet in acht nemen of niet zorgvuldig met het door Duurzaam Dakservice gecreëerde omgaan;
– handelingen die het gevolg zijn van het niet-nakomen van de verplichtingen door de Wederpartij als bedoeld in artikel 8.6;
– handelingen die op grond van deze algemene voorwaarden of de Overeenkomst voor rekening en risico van de Wederpartij komen;
– normale slijtage en waardevermindering van het product die buiten haar schuld ontstaat;
– omstandigheden die buiten de macht van Duurzaam Dakservice liggen.

20.3 Duurzaam Dakservice is niet aansprakelijk voor bevestigingsmateriaal dat (zichtbaar) door het plafond heen komt. Duurzaam Dakservice heeft voldoende materiaal nodig voor de bevestiging. Als er geen of niet voldoende plafond aanwezig is, dan zal het bevestigingsmateriaal zichtbaar zijn. Duurzaam Dakservice aanvaardt hiervoor geen enkele aansprakelijkheid.

20.4 Duurzaam Dakservice is ook nooit aansprakelijk voor roetschade, schade ontstaan door (a) constructieve gebreken, zoals ondeugdelijke aansluitingen, (b) stucschade, (c) lakschade, (d) schade als gevolg van afplak- of lijmresten aan de opstal of de inboedel, (e) bestaande gebreken en/of schade aan de opstal of inboedel die (pas) door de werkzaamheden van Duurzaam Dakservice aan het licht komen, (f) brand, (g) schade als gevolg van noodzakelijke boringen, (h) schade ontstaan door (losgekomen) asbest welke in het betreffende pand is verwerkt, (i) schade – bijvoorbeeld maar niet uitsluitend aan de vloer, tapijt, wand of inboedel – ontstaan door het verplaatsen van de inboedel, (j) schade ontstaan door weersomstandigheden, (k) schade door – al dan niet al aanwezige – lekkages als gevolg van dakpannen die niet goed aansluiten, reeds kapot zijn of niet goed aangesloten kunnen worden, (l) schade door openstaande naden in de platte daken, (m) schade ontstaan door – al dan niet al aanwezige – lekkages als gevolg van loszittend loodwerk, (n) lekkages en (water)schades die ontstaan door blijvend stilstaand water op (het) dak(en), (o) schade of letsel ontstaan door het betreden van al gebrekkige bouwdelen zoals goten en/of daken, (p) schade of letsel als gevolg van vallende delen zoals vuil, dakpannen of stenen, (q) lekkages en/of (water)schade die ontstaat door blijvend stilstaand water op het dak.

20.5 De Wederpartij heeft de mogelijkheid om tegen betaling een brandverzekering af te sluiten via Duurzaam Dakservice. Indien de Wederpartij hier gebruik van wenst te maken dient zij dit aan te geven aan Duurzaam Dakservice bij of voor het sluiten van de Overeenkomst. Het risico voor het niet afsluiten van deze aanvullende brandverzekering ligt bij de Wederpartij. Schades ten gevolge van werkzaamheden die zouden vallen onder de dekking van de brandverzekering – mocht die zijn afgesloten- komen voor rekening en risico van de Wederpartij. Duurzaam Dakservice is niet aansprakelijk voor deze schades.

20.6 De aansprakelijkheid van Duurzaam Dakservice is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag dat haar verzekeraar in dat geval uitkeert, of als er geen uitkering van de verzekering plaatsvindt, tot ten hoogste het bedrag wat het meest recent gefactureerd is aan de Wederpartij inzake de (deel)opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

20.7 Duurzaam Dakservice is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Duurzaam Dakservice aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Duurzaam Dakservice toegerekend kunnen worden en redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Wederpartij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.

20.8 Duurzaam Dakservice is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gemiste inkomsten, gederfde winst, gemiste besparingen en schade ten gevolge van bedrijfsstagnatie.

20.9 De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als Duurzaam Dakservice de schade heeft veroorzaakt met opzet of grove schuld.

20.10 De Wederpartij vrijwaart Duurzaam Dakservice, en de door Duurzaam Dakservice ingeschakelde derden, voor eventuele aansprakelijkheden ten opzichte van derden die schade lijden door de uitvoering van de Overeenkomst.

  1. Klachten
    21.1 Eventuele klachten dienen binnen 48 uur na oplevering schriftelijk door de Wederpartij aan Duurzaam Dakservice te worden gemeld.

21.2 Eventuele onzichtbare gebreken dienen direct, maar uiterlijk binnen 14 dagen na ontdekking, schriftelijk aan Duurzaam Dakservice worden gemeld.

21.3 De Wederpartij dient Duurzaam Dakservice in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.

21.4 Bij vaststelling dat er sprake is van een gebrek en bij tijdige reclamering, zal Duurzaam Dakservice het gebrek binnen een redelijke termijn na schriftelijke kennisgeving daarvan door de Wederpartij vervangen of herstellen.

21.5 Het indienen van klachten ontslaat de Wederpartij nooit van diens afname- en betalingsverplichting ten opzichte van Duurzaam Dakservice.

21.6 Bij niet-tijdige melding van een gebrek/klacht komt de Wederpartij geen recht meer toe op herstel, vervanging of enige andere schadeloosstelling.

  1. Eigendomsvoorbehoud
    22.1 Alle door Duurzaam Dakservice in het kader van de Overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van Duurzaam Dakservice totdat de Wederpartij alle verplichtingen uit de met Duurzaam Dakservice gesloten Overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.

22.2 De door Duurzaam Dakservice geleverde zaken, als bedoeld in lid 1 van dit artikel, mogen niet worden doorverkocht en mogen niet als betaalmiddel worden gebruikt. De Wederpartij is niet bevoegd om voornoemde zaken te verpanden, aan derden over te dragen of op enige andere wijze te vervreemden of bezwaren.

22.3 De Wederpartij geeft bij voorbaat onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming aan Duurzaam Dakservice en de door Duurzaam Dakservice aan te wijzen derden om bij de uitoefening van haar eigendomsrechten al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Duurzaam Dakservice zich bevinden en de zaken terug te nemen.

  1. Privacy
    Duurzaam Dakservice is bekend met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en houdt hiermee rekening bij het verwerken van de (persoons)gegevens van de Wederpartij. Er worden geen (persoons)gegevens gedeeld met derden, tenzij (i) dit nodig is voor een goede uitvoering van de Overeenkomst; of (ii) Duurzaam Dakservice een wettelijke plicht heeft om de (persoons)gegevens te delen; of (iii) Duurzaam Dakservice hiervoor expliciete toestemming heeft gekregen van de Wederpartij; of (iv) als een van de andere rechtsgronden voor de verwerking van persoonsgegevens van toepassing is. Als de Wederpartij besluit om persoonsgegevens van derden aan Duurzaam Dakservice te verstrekken, dan dient de Wederpartij zorg te dragen voor een passende verwerkersovereenkomst die voldoet aan de gestelde eisen in de AVG.
  2. Toepasselijk recht en geschillen
    24.1 Op alle rechtsbetrekkingen met Duurzaam Dakservice is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

24.2 De bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Duurzaam Dakservice is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

24.3 Partijen zullen pas een beroep doen op de rechter nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen om een geschil onderling op te lossen.